اخبار آموزشي
1400/8/25 سه‌شنبه
دستور العمل برگزاری امتحانات پایان ترم مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
دستور العمل برگزاری امتحانات پایان ترم مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

.

با سلام و احترام،
با توجه به شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا و به منظور ارتقای کیفیت ارزشیابی دروس و صیانت از سلامت دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان اداری، ارزشیابی‌های دروس در پایان نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 مبتنی بر این دستورالعمل جهت اجرا ابلاغ  می‌گردد:

دستورالعمل ارزشیابی‌ پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400
دانشگاه پیام نور

الف - ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی:
  1. برگزاری آزمون پایان نیمسال الزامی است. لذا کلیه ارزرشیابی‌های دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری  به صورت غیر حضوری و صرفاً در بستر الکترونیکی اعلام شده توسط استان انجام می‌شود. لازم است هر استان یک بستر الکترونیکی غیر حضوری یکپارچه، تعیین و پس از ارزیابی‌های لازم و حصول اطمینان از سرویس‌دهی بستر مذکور تا پایان مهلت ثبت نمرات، مراتب را حداکثر تا تاریخ 10/9/1400 به مراکز و واحدها، مدرسین، دانشجویان و نیز مرکز سنجش و آزمون طی نامه رسمی اعلام نماید.
  2. ارزشیابی‌های دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری  در بازه زمانی ابلاغ شده در برنامه امتحانات و منطبق با جدول زمانبندی و تاریخ از قبل تعیین شده، برگزار می‌شود.
تبصره: مدرس می‌تواند ضمن توافق با استان و کلیه دانشجویان درس در تاریخی قبل از تاریخ تعیین شده در برنامه امتحانات، آزمون درس را در سامانه بند (1) برگزار نماید. لازم است درصورت تغییر زمان آزمون، اطلاع رسانی گسترده در سطح استان با دانشجویان درس صورت پذیرد.
  1. ارزشیابی‌های پایان ترم مستمر دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری  (با سهم 12 نمره از 20 نمره) بر اساس آزمون صورت پذیرد. سوالات آزمون توسط مدرس/مدرسین ذیربط در سامانه بند(1) طراحی و بارگذاری گردد.
  2. ارزشیابی میان ترم (با سهم 8 نمره از 20 نمره) می‌تواند با برگزاری آزمون در سامانه بند (1) و یا استفاده از روش‌های جایگزین مانند ارائه کار تحقیقی انجام پذیرد. ارزشیابی الزاماً، باید در چارچوب منبع اعلام شده و در راستای اهداف آموزشی تعریف شده توسط برنامه‌ ریزی آموزشی دانشگاه صورت پذیرد.
تبصره: شورای آموزشی هر استان می‌تواند در صورت فراهم بودن امکانات و آمادگی مدرس/مدرسین، برای دروسی که در سطح استان در بیش از یک گروه ارائه می‌شوند و یا دروس هم‌آزمون، یک آزمون برای کلیه گروه‌های درسی ذیربط در سامانه بند(1) تعیین نماید. لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی کافی و به هنگام به مدرسان و دانشجویان انجام شود.
  1. آزمونهای میان ترم و پایان ترم به منظور حفظ سوابق ارزشیابی های درس، صرفاً در سامانه بند(1) برگزار گردد، تا امکان مراجعه و بررسی مجدد، توسط نهادهای نظارتی ذیربط را داشته باشند. اطلاعات این آزمونها و تکالیف مدرسین تا پایان نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 در محلی امن حفظ گردد.
  2. عدم شرکت دانشجو در ارزشیابی در تاریخ و ساعت اعلام شده، به منزله غیبت در جلسه امتحان است و مدرسین درس با نظارت مرکز موظف می باشند، طبق تقویم آموزشی نسبت به ثبت غیبت در سامانه گلستان اقدام نمایند.
  3. مراکز موظف می‌باشند دانشجویانی که امکان استفاده از ابزارهای ارتباطی مورد نیاز را ندارند، تا تاریخ 20/09/1400 شناسایی نموده و هماهنگی و تمهیدات لازم را با نزدیکترین مرکز/واحد پیام نور و یا محل تحصیل فراهم نمایند تا ارزشیابی این دسته از دانشجویان توسط مرکز/واحد، انجام گیرد.
  4. هماهنگی لازم با مدرسین جهت معرفی و استفاده از سامانه‌ مجاز برگزاری آزمون و راهنمایی دقیق در خصوص نحوه ورود و استفاده از آن توسط استان، انجام شود.
  5. لازم است به اطلاع کلیه دانشجویان رسانیده شود که ثبت نمره بدون تسویه حساب شهریه امکان پذیر نخواهد بود، لذا دانشجویان موظف اند قبل از شروع ارزشیابی این نیم‌سال تحصیلی، نسبت به پرداخت کامل شهریه خود اقدام کنند.
  6. مدرس موظف است اطلاعات مربوط به شیوه ارزشیابی‌های مستمر خود را اعم از میان ترم و تکالیف، حداکثر تا تاریخ 10/9/1400 به مرکز یا واحد ذیربط اعلام کند. لازم است شیوه ارزشیابی توسط مدرس و مرکز/واحد به روش‌های مقتضی به اطلاع دانشجویان هر درس رسانده شود.
  7. مسئولیت ثبت به موقع و صحیح نمرات دانشجویان در سیستم جامع گلستان و حفظ مستندات آزمون‌ها جهت پاسخگویی به اعتراضات آتی دانشجویان، بر عهده مدرس/مدرسین درس می‌باشد.
  8. رعایت کلیه مقررات آموزشی و انضباطی ضروری است و در صورت تخلف احتمالی، برابر ضوابط اقدام خواهد شد.
  9. درس حفظ جزء 30 در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت غیرحضوری و بر روی بستر سامانه بند(1) برگزار می گردد. در صورت نیاز استان به سوال در درس مذکور، لازم است حداکثر تا تاریخ 20/9/1400 نسبت به مکاتبه با مرکز سنجش و آزمون برای دریافت سوال اقدام نمایند.

ب-ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی ارشد:
  1. ارزشیابی‌های کلیه دروس نظری مقطع کارشناسی ارشد در بازه زمانی ابلاغ شده در برنامه امتحانات و منطبق با جدول زمانبندی و تاریخ از قبل تعیین شده، به صورت متمرکز و حضوری توسط مرکز سنجش و آزمون در سامانه آزمون دانشگاه(ساد) برگزار می‌گردد.
تبصره: ارزشیابی کلیه دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد همانند دروس مقطع کارشناسی به صورت غیرمتمرکز و روش انجام آن غیرحضوری است و در سامانه‌ معرفی شده در استان در بند(1)  و توسط استاد ذیربط انجام خواهد پذیرفت.
  1. کلیه مراکز/واحدها موظف می‌باشند با تعیین ظرفیت، امکان تغییر محل آزمون برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را فراهم نمایند.
  2. تغییر محل آزمون برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از تاریخ 01/09/1400 لغایت 08/09/1400 امکانپذیر خواهد بود. ضروری است استان، تمهیدات لازم جهت اطلاع رسانی گسترده برای اعلام زمان تغییر محل آزمون برای دانشجویان کارشناسی ارشد را بعمل آورد.
  3. تشکیل قرنطینه در مراکز/واحدهای مجری برگزاری آزمون مقطع کارشناسی ارشد از تاریخ 02/10/1400 لغایت 26/10/1400 امکان پذیر خواهد شد.
  4. استفاده از حداکثر ظرفیت رایانه‌های آزمون الکترونیکی در مراکز و واحدهای مجری برگزاری آزمون مقطع کارشناسی ارشد الزامی است.
تبصره: مراکز و واحدها موظف هستند جهت بهینه سازی برگزاری آزمون های حضوری و امکان استفاده حداکثری از ظرفیت رایانه های الکترونیکی و صرفه جویی در هزینه های آزمون کاغذی، هرچه سریعتر نسبت به تجهیز، تعمیر و افزایش رایانه های آزمون الکترونیکی اقدام نمایند.
  1. مراکز/واحدهای مجری برگزاری آزمون مقطع کارشناسی ارشد موظف می‌باشند پس از هر نوبت آزمونی، پاسخنامه‌های تستی و تشریحی دانشجویان را در سامانه گلستان بارگذاری نمایند.
  2. استان‌ها و مراکز/واحدها موظف‌اند، در خصوص برگزاری متمرکز و حضوری آزمون‌های مقطع کارشناسی ارشد اطلاع رسانی گسترده به دانشجویان و مدرسین را فراهم نمایند.
  3. مهلت ثبت نمرات اعم از میان ترم، پایان ترم و نیز دروس عملی و درس‌هایی که مطابق مقررات مهلت ثبت نمره بیش از یک نیم‌سال تحصیلی دارند، در هر دو مقطع مطابق زمان‌بندی اعلام شده در تقویم آموزشی است.
        • برای دروس عملی و درس‌هایی که توسط نمایندگی‌ها و مراکز بین‌الملل خارج از کشور ارائه می‌شود، دستورالعمل‌های جداگانه‌ای توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی ابلاغ خواهد شد.
  • رئیس استان و ستاد امتحانات در هر استان و مرکز/ واحد وظیفه راهبری و نظارت بر نحوه ارزشیابی‌ها را بر عهده دارد.
  • مدیر کل دفتر نظارت، ارزشیابی و تضمین کیفیت، موظف است با اخذ نظر مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان‌ها، گزارش رعایت دقیق و صحیح این دستور العمل را تهیه و ارائه نماید.

#didgah_signature#/#signature#/00000000-0000-0000-0000-000000000000/63ada492
#didgah_signature#/#signature#/00000000-0000-0000-0000-000000000000/63ada492






 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر