كوچك يا بزرگ كردن بخش :.متون عمومي
1391/9/24 جمعه

تاريخچه دانشگاه پيام نور تفت

دانشگاه پيام نور مركز تفت تنها مؤسسه آموزش عالي اين شهرستان در سال 1369 به همت والاي شادروان مرحوم دكتر محمود مكي زاده با 4 رشته تحصيلي زبان و ادبيات فارسي، رياضي، جغرافيا، و مديريت دولتي و با 300 نفر دانشجو و يك نفر عضو هيئت علمي تمام وقت آغاز به كار نمود. پس از گذشت 16 سال از زمان تأسيس وبا پذيرش دانشجو دررشته هاي حسابداري،تربيت بدني،الهيات، علوم كامپيوتر، روان شناسي، زيست شناسي، آمار، زمين شناسي محض و كاربردي ، حقوق، كتابداري، اقتصاد، آمار دانشجويان اين مركزدر حال حاضر بالغ بر 3000 نفر دانشجوي رسمي و فراگير مي باشد. اين مركز هم اكنون با 6 نفر عضو هيئت علمي ثابت و بيش از 130 نفر استاد مدعو و 35 نفر پرسنل اداري يكي از فعالترين مراكز استان مي باشد. از سال 1374 تاكنون بيش از 1000 نفر از دانشجويان اين مركز فارغ التحصيل شده اند و تعدادي از آنها نيز اكنون در مقطع كارشناسي ارشد ادامه تحصيل مي دهند.تعداد دانشجويان شاغل به تحصيل اين مركز در مقطع كارشناسي ارشد در حدود 30 نفر مي باشد. قابل ذكر است كه به خاطر نزديكي شهرستان تفت به مركز استان، شرايط خوب اقليمي و استعدادهاي بالقوه آن اقبال داوطلبان كنكور نسبت به تحصيل در اين مركز قابل توجه مي باشد و اين امر لزوم توجه مضاعف همكاران در سرمايه گذاري و توسعه كمي و كيفي مركز را دو چندان مي كند.

بخش رايانه مركز:
واحد رايانه مركز عملاً در سال 1375 راه اندازي شد پس از نصب شبكه محلي و راه اندازي سيستم جامع آموزش پيام نوردر سال 1377 بيشترين سرويس دهي در بخشهاي آموزش و اداري بوسيله كامپيوتر انجام مي شود. در حال حاضر حدود 50 دستگاه رايانه در مركز وجود دارد كه از اين تعداد براي انجام امور جاري مركز و نيز در بخش آموزش عملي دروس كامپيوتر استفاده مي شود.همچنين پايگاه اينترنتي دانشگاه با آدرس الكترونيكيTAFT.YAZD.PNU.AC.IRجهت اطلاع رساني  دانشجويان راه اندازي شده است.

كتابخانه مركز:
كتابخانه دانشگاه پيام نور تفت به نام مبارك امير المؤمنين (ع) در سال 1370 با همت شادروان مرحوم دكتر محمود مكي زاده رئيس اسبق اين مركز در فضايي سنتي به وسعت600 متر مربع افتتاح شد.اين كتابخانه بصورت عمومي مورد استفاده دانشجويان و عموم شهروندان تفتي قرارمي گرفت. در حال حاضر اين كتابخانه در طبقه همكف ساختمان آموزشي مركز انتقال پيدا كرده است. و تعداد اعضاي فعال كتابخانه 2000 نفر مي باشد.اين كتابخانه داراي 12000 جلد كتاب مي باشد كه تاكنون مشخصات تعداد زيادي ازآنها از طريق كامپيوتر نيز به ثبت رسيده است.

آزمايشگاه:
اولين مجموعه آزمايشگاهي مركز  در سال 1374 با شروع به كار آزمايشگاه جغرافيا و پس از آن با داير شدن رشته زيست شناسي دو آزمايشگاه مجهز زيست شناسي و شيمي در سال 1378 افتتاح شد و بعد از آن آزمايشگاه رشته زمين شناسي به آن اضافه شد.البته گسترش آزمايشگاههاي همه رشته ها و نيز راه اندازي آزمايشگاه روانشناسي از ديگر اهداف مركز است.

فعاليتهاي عمراني:
در آغاز به كار دانشگاه در سال 1369، مركز تفت فضاي آموزشي،اداري مناسبي نداشت.ساختمان اداري مركز متعلق به شهرداري تفت بود و از فضاي آموزشي اداره آموزش و پرورش تفت براي تشكيل كلاسها استفاده مي شد. اما در سال 1374 فاز اول ساختمان دانشگاه به بهره برداري رسيد.اين ساختمان كه داراي 2500 متر زيربنا است در زميني به مساحت 33 هكتار و در مدخل ورودي شهر قرار دارد ،ساختمان ياد شده در دو طبقه با يك زير زمين كه از آن به عنوان آزمايشگاه زيست شناسي و زمين شناسي استفاده مي شود تأسيس شده است.

در سال 1376 فاز دوم ساختمان مركز به اتمام رسيد و با توجه به كمبود شديد فضاي آموزشي اميدواريم فاز سوم دانشگاه با همت رياست دانشگاه شروع گردد.

در حال حاضر مركز تفت به دليل نداشتن ساختمان اداري، آزمايشگاه،نمازخانه،سالن اجتماعات، فضاي سبز و محوطه سازي مناسب و كافي و همچنين پايان نيافتن حصاركشي اطرف آن،راه درازي را تا رسيدن به كمال مطلوب و استانداردهاي موجود در پيش رو دارد.بدون شك با همت بلند مردم و مسؤولين شهرستان و همياري هاي دولتي و كمكهاي ويژه، شاهد رشد و تعالي روز افزون اين مركز خواهيم بود.

بيشتر